Onafhankelijk adviespunt voor hulp bij geldzaken

Op het hebben van schulden rust een taboe en er is vaak sprake van schaamte. Omdat met de gierende inflatie ook politiemensen in de problemen kunnen komen, heeft de korpsleiding een externe adviseur ingeschakeld die ook wij graag onder jullie aandacht brengen. Hierover werd het volgende op intranet gepubliceerd:

Stijgende energieprijzen, boodschappen die steeds duurder worden. Steeds meer mensen maken zich zorgen over hun financiën. Binnen de politie zijn er verschillende mogelijkheden om collega’s te steunen die geldzorgen hebben of moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Vanaf 1 november komt daar het landelijk adviespunt Geldfit bij.

Wat kan Geldfit voor mij doen?
Geldfit is een anoniem en onafhankelijk adviespunt, waar je als politiecollega terecht kunt voor hulp bij financiële zorgen. Je houdt daarbij zelf in de regie in handen. Op de website van Geldfit vind je veel informatie over alles wat met geld te maken heeft. Als je wilt, kun je een vertrouwelijk gesprek aanvragen. Chatten met Geldfit kan ook. De professionele medewerkers van Geldfit hebben kennis van financiën en budgetbeheer. Mocht het nodig zijn, dan kunnen ze je doorverwijzen naar de juiste contactpersoon van organisaties waar jij je zaken hebt geregeld. Denk aan een bank, energieleverancier, telecombedrijf of woningbouwcorporatie.

Hoe is mijn anonimiteit bij Geldfit gewaarborgd?
In het contact met Geldfit staat jouw hulpvraag altijd centraal. Je kunt anoniem blijven als je wilt en hoeft dus geen naam op te geven of te zeggen wie je werkgever is. De informatie die je met Geldfit deelt, is vertrouwelijk. Er komt dus geen terugkoppeling naar het korps met namen van collega’s die het landelijk adviespunt hebben gebeld. Er wordt alleen doorgegeven hoe vaak het adviespunt is gebruikt, voor evaluatie van de pilot.

Waarom een nieuw adviespunt?
‘Vanuit de politieorganisatie willen we collega’s graag laagdrempelige hulp aanbieden’, zegt Mellanie Linde, directeur HRM. ‘Dat is ook op verzoek van de vakbonden en de centrale ondernemingsraad. We krijgen de laatste tijd signalen dat collega’s terughoudend zijn in het delen van hun financiële zorgen. Ik wil benadrukken dat het korps vanuit een ondersteunende instelling met deze signalen omgaat. We willen graag helpen, maar collega’s zijn mogelijk toch terughoudend. Mede daarom zijn we voor een half jaar een pilot gestart met Geldfit. Om te kijken of collega’s hier sneller gebruik van willen maken.
Korpschef Henk van Essen realiseert zich hoe lastig het is om geldzorgen op de werkvloer bespreekbaar te maken. ‘Toch is het belangrijk om op tijd hulp te vragen en er niet mee te blijven zitten. Je staat er in onze organisatie niet alleen voor. Er zijn verschillende manieren waarop we je met financiële zorgen kunnen helpen. Ook anoniem.’

Wat zijn de andere mogelijkheden om hulp te krijgen?
Vanuit het korps kun je op verschillende manieren worden geholpen bij je financiële situatie. Denk hierbij aan het bedrijfsmaatschappelijk werk en het sociaal fonds. In de Handreiking financiële hulp kun je nalezen welke mogelijkheden er allemaal zijn. (informatie op intranet te vinden)

Trek op tijd aan de bel
Mellanie: ‘Het is belangrijk dat collega’s met geldzorgen in een vroeg stadium hulp inschakelen. Voor mensen die te laat in actie komen, wordt het lastiger om uit de problemen te komen. Zorgen over geld zijn confronterend en ingewikkeld. Er rust een taboe op. Uit onderzoek blijkt dat financiële zorgen of problemen niet goed zijn voor je lichamelijke en psychische gezondheid. Mensen met geldzorgen hebben een lagere arbeidsproductiviteit en melden zich vaker ziek. Ook voelen zij zich minder betrokken bij het werk. Ook daarom is mijn advies: trek op tijd aan de bel en zoek hulp.’
Meer weten?
Kijk op de intranetpagina Hulp bij financiële zorgen.