preloader

‘Mooie laptops, maar geen stroompunten’

Te weinig lessen en begeleiding, docenten die het ook niet weten, chaotische roosters, onduidelijkheid over het portfolio en zittend op de vloer in de gang studeren.

Dat is het beeld dat studenten schetsen van het nieuwe politieonderwijs. Politieacademie en praktijk waren er nog niet klaar voor, zo moet de conclusie wel zijn na lezing van de klachten. De laptops die zijn verstrekt, bevallen wel. ,,Mooie laptops, maar in de meeste lokalen zitten maar één of twee stroompunten. Hierdoor is het erg moeilijk om met je leerteam in een ruimte aan opdrachten te werken”.
In gebouw De Yp van de eenheid Den Haag is soms zo weinig ruimte dat studenten in de gang moeten zitten. Op de vloer. Geen ideale werk- en leeromgeving.
Op verzoek van de ANPV hebben studenten en praktijkbegeleiders hun bevindingen op een rijtje gezet. Op veel punten heerst onduidelijkheid, zo blijkt. Over de invulling van de praktijkdagen bijvoorbeeld. ,,Onduidelijk is wat er van ons verwacht wordt en wat we kunnen doen op praktijkdagen. Gevolg is dat we zoekende zijn en dagen verspillen voor ons gevoel”.
Over het rooster. ,,Het rooster is één grote chaos. Er zijn geen lokalen bekend. Hierdoor moesten we bij iedere les een docent appen of bellen of via andere studenten horen waar we zitten”.
De onduidelijkheid begon al bij het eerste kwartiel. ,,Er waren erg weinig lessen ingepland en er werd verwacht dat wij zelf maar op IT’s Learning gingen uitzoeken wat we zelf moesten doen. Dit werd niet duidelijk gecommuniceerd. (…) De ene docent gaf aan dat we gewoon achterover moesten leunen en alles vanzelf duidelijk werd, de andere docent gaf aan dat we op deze manier teveel zouden achterlopen. (…) De begeleiders gaven aan dat we zelf lessen zouden gaan inplannen en zelf zo het onderwijs vorm gingen geven. We weten alleen niet wat we moeten leren, dus het is voor ons niet mogelijk om zelf met docenten in te plannen wat we willen leren”.
Ook over het portfolio zijn er veel vragen. ,,Het is ons niet duidelijk wat er in het portfolio moet komen te staan. Docenten spreken elkaar tegen. Mag het alleen een online portfolio zijn of ook fysiek? Er staan veel voorbeelden van ‘mogelijke bewijsstukken’, maar niemand kan ons vertellen hoeveel bewijs we moeten aanleveren of hoe groot het portfolio moet worden”.
Voor dat laatste probleem hebben studenten een ‘oplossing’ gevonden, zo hoorde ANPV-voorzitter Xander Simonis in zijn gesprekken met studenten en praktijkbegeleiders. ,,Ze maken gewoon een vuistdik portfolio waarin ze werkelijk alles proppen wat ze kunnen vinden. En daar zitten docenten natuurlijk helemaal niet op te wachten. Maar wat moeten die studenten anders? Ik snap het wel”.
Het politieonderwijs is een verantwoordelijkheid van de minister. ,,En die moet echt aan de bak. We hebben nu al te weinig politiemensen. Het is echt onbestaanbaar dat het politieonderwijs niet op orde is”.

Zie hier het persbericht.