Nood? Bel: 06-53336074

Mobiel verbod voor fietsers

Een verbod op het gebruik van de mobiele telefoon op de fiets heeft geen zin.

Aldus Saskia Kluit, directeur van de Fietserbond zoals ze in een interview met het AD vertelde. Volgens haar heeft een verbod geen enkele zin omdat de handhaving van zo'n verbod ondoenlijk is. Vijf tot zeven miljoen Nederlanders gaan dagelijks met de fiets op pad. Uit onderzoek door de Fietserbond blijkt dat zo'n zes van de tien jongeren de mobiele telefoon gebruikt als navigatie op de fiets. Zij pleit daarom ook voor en technische oplossing. Zoals een mobilitietsmodus die ook het gebruik van de mobiele telefoon in de auto kan tegengaan. 

Vanwege de vele ongelukken is het noodzakelijk dat het gebruik van de mobiel op de fiets onmoedigd wordt maar of deze wet daarbij zal helpen is de vraag. In de auto gebruiken te veel automobilisten ook nog gewoon hun mobieltje tijdens het rijden. Volgens recentelijke publicatie van het CBS waren er in 2015 net als voorgaande jaren ongeveer 185 ongelukken waarbij fietsers betrokken waren, waarvan 40% daarvan ouder dan 75 jaar was. Bij ongeveer 20% procent waren jongeren tussen de 12 en 24 jaar het slachtoffer waarbij het vasthouden van een mobiele telefoon de oorzaak zou zijn geweest. Daarbij raken mensen niet alleen gewond maar zijn er ook dodelijke slachtoffers gevallen. 

Als het verbod er komt betekend dit een extra taak voor de handhavers om dit te controleren en te beboeten. De boete zelf lijkt 140,- euro te gaan kosten volgens Minister Schultz die vandaag een brief aan de Tweede Kamer heeft gestuurd waarin ze mededeelt aan een wet te werken die het vasthouden van een mobiele telefoon moet tegengaan. Dit bedrag is echter nog niet helemaal zeker. Het exacte bedrag zal net als de wet volgens jaar pas bekend worden. Handsfree bellen mag dan nog wel evenals muziek luisteren. 

In andere landen in Europa is er al een verbod van mobiel bellen op de fiets.